Zornmuséet och roligt folk

Åter i Stockholm efter en långhelg i Dalarna, där det blev loppis, Zornmuséet och filmkväll med tjejerna!:D

Filmkväll med Anna och fia och väldigt svårslagbar. Vi gjorde fruktsallad med tofuglass till:) Tofuglass smakar papper säger Anna, och jag höll med;)

Loppis var trevligt, kul att se byfolket och hinna prata lite. Jag hjälpte kära mamma att sälja lite grejer också:)

Zornmuséet ligger i Mora och är ett museum för Anders Zorn den store konstnären. Han verkade på sent 1800-tal till tidigt 1900-tal och målade både akvarell och impressionistiskt. Väldigt skicklig och flitigt anlitad för att måla porträtt. Fick veta att han målade porträtt av inte mindre än tre amerikanska presidenter :O Det tyckte jag var stort!
Målade också mycket bygdeliv och vardagsliv överhuvud taget runtom i världen. Tror jag har en ny idol:)
Bredvid muséet ligger hans hus som han levde i när han inte reste tillsammans med sin hustru Emma. Huset är otroligt finurligt och vackert!
REKOMMENDERAS!


Nu hemma igen och det blev en promenad från Centralen till Slussen. Härligt väder och då så klart fullt med människor! Förra året tyckte jag inte alls om hur mycket folk som kom under sommaren, tyckte det var drygt. I år tycker jag det är roligt med allt folk:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0